Kilka słów o alufelgach

Czym są te słynne „fele”, które „toczył” w swoim kawałku warszawski raper Tede? Felgi ze stopów aluminium, są charakterystycznym elementem koła. Pełnią rolę zarówno estetyczną – niewybrednym designem łatwo przyciągają wzrok, jak i mechaniczną, pełniąc funkcję przedostatniego elementu przenoszącego siłę generowaną przez jednostkę napędową na nawierzchnię, po której jedziemy. Przyjrzyjmy się obecnie najpopularniejszemu gatunkowi, tzw. alufelgom.

Podwozie bez tajemnic

Felgi aluminiowe są obręczami ze stopów lekkich, na które zakładamy oponę lub – przy wychodzącej już z użycia technologii – oponę z dętką. Najpopularniejszą alternatywą dla stopów aluminium są felgi stalowe, będące starszym typem obręczy kół samochodowych. W sportach wyścigowych możemy spotkać również mieszanki stopów magnezu, a obecnie prowadzone są prace nad obręczami z tworzyw sztucznych. Mimo tej konkurencji, alufelgi cieszą się zdecydowanie największym udziałem w rynku felg, gdyż – dla klienta indywidualnego – cechują się najlepszym stosunkiem ceny do jakości i wyglądu.

Technika

Przy doborze felgi do auta, każdorazowo powinniśmy stosować się do zaleceń producenta lub – w przypadku aut po modyfikacjach, tzw. tuningu – mechanika, pamiętając o obostrzeniach natury prawnej (np. zakazie wystawania opony z felgą poza obrys samochodu).

Podstawowe parametry techniczne felg aluminiowych to szerokość, offset, średnica, rozstaw, otwór centrujący, nośność. Szerokość i rozstaw są parametrami odnoszącymi się do „grubości felgi”. Szerokość wyrażona w calach jest odległością między kołnierzami ochronnymi obręczy, natomiast offset (głębokość zanurzenia, odsadzenie) określa odległość między płaszczyzną na styku piasty i felgi a jej pionowym środkiem symetrii.

Średnica jest przedstawianą w calach wielkością kół. Celowo używamy pojęcia kół, a nie samych obręczy, gdyż wielkość alufelg jest nie tylko kwestią estetyki, ale często wynika wprost z wykorzystania innych tarcz i zacisków hamulcowych np. w autach o większej mocy. Rozstaw dotyczy ilości i sposobu rozmieszczenia otworów na śruby i nakrętki montażowe. Otwór centrujący to średnica otworu przystosowanego do montażu na piaście w samochodzie. Nośność jest z kolei parametrem dotyczącym maksymalnego obciążenia na jedno koło, mającym szczególne znaczenie w samochodach dostawczych.

Zalety felg ze stopów lekkich

Czemu alufelgi zawdzięczają popularność? Przede wszystkim mniejszej wadze obręczy w porównaniu do stalowych odpowiedników. Ma to znaczenie nie tylko przy przenoszeniu całych kół lub zmianie opon, ale wpływa na wolniejsze wyrabianie i zużywanie się podzespołów auta, a także zapewnia lepsza wentylację (chłodzenie) hamulców. Mało tego, mimo mniejszej wagi, alufelgi cechują się większą wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne. Jako materiał o bardziej plastycznej formie, pochłoną część uderzenia bez uszkodzenia powierzchni przy tzw. uszkodzeniach dynamicznych – otarciach o krawężniki, odpryskach od żwiru.

Wykorzystanie stopów aluminium pozwala – w porównaniu do felg stalowych – na precyzyjniejsze wykonanie, co ma wpływ na mniejsze odchylenia, a także pozwala na produkcję designerskich projektów obręczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*